Fris op orde
Professional Organizer / Opruimcoach 


Tips

December 2018

Mijn goede voornemen (een jaar geleden)

Onze schuur is een chaos. Sinds onze verhuizing passen onze fietsen er maar net in. Op de planken die aan de muur hangen, staan dozen waarvan ik geen flauw idee heb wat er in zit. Ik weet dat we het meest gebruikelijke gereedschap hebben, maar waar het ligt… ik zou het niet weten.

Met stip op één
Mijn goede voornemen een jaar geleden qua opruimen was met stip op één: de schuur. Vast herkenbaar, een plek waarvan je weet dat een grondige opruimactie op zijn plaats is. Het kastje onder de gootsteen, de kledingkast, de spelletjeskast, de rommella, de zolder… 
In ons huis zijn de meeste ruimtes dit jaar aan een opruimactie onderworpen. Last but not least kwam de zolder afgelopen week ook nog aan de beurt. En wat betreft de schuur? Deze is in middels ook opgeruimd.

Ook jouw goede voornemen? 
Is een meer opgeruimd huis ook één van jouw goede voornemens en kan je hier wat tips voor gebruiken? 
Bij deze:
Het uitgangspunt voor de aanpak die voor mij werkt: 
“Zoek spullen één voor één uit, geef ze een vaste plek en begin vooral klein”. 
Als je klein begint, zal je merken dat je je opruimacties makkelijker volhoudt. Je zal merken dat je in de loop van de tijd makkelijker en sneller gaat besluiten wat waar hoort en zullen grotere of lastiger klussen ook meer behapbaar worden.

Aanpak
- Reserveer één uur in je week voor je opruimactie. 
- Kies een plek uit in je huis waar je dagelijks mee te maken hebt én waar je sowieso direct na je opruimactie plezier van hebt: een keukenla, één plank in de kast, je toiletkastje, het gootsteenkastje… 
- Neem een vuilniszak en drie kratjes of dozen en label ze: “hier opbergen, elders opbergen, weg”
- Pak de spullen één voor één uit de kast of van de plank en beslis direct in welke doos ze horen of dat het in de vuilniszak kan.
- Maak de ruimte schoon en geef de spullen uit de “hier opbergen doos” een logische “vaste” plek. Label desnoods bakjes of delen in die ruimte, zodat je spullen op die vaste plek terug te leggen als je ze gebruikt hebt. 
- Leg de “elders opbergen” spullen op de juiste plek en breng spullen die weg moeten zo snel mogelijk naar bijvoorbeeld de kringloop.

Nog een laatste tip, zet een doos neer op een goed bereikbare plek, waar je makkelijk spullen in kan doen die naar de kringloop moeten. Als je tijdens je week spullen tegenkomt waarvan je weet dat je ze niet meer gebruikt, maak je ongemerkt ook vorderingen met opruimen, zonder dat het je veel tijd kost. 
Veel succes ermee!

Heb je vragen of wil je reageren; leuk om van je te horen. 
Wil je elke maand handige tips ontvangen voor het organiseren en opruimen van je huis en huishouden? 
Schrijf je dan in voor mijn gratis nieuwsbrief!

In mijn eerstvolgende nieuwsbrief zal ik meer vertellen over hoe ik mijn huishouden makkelijker ben gaan organiseren. Mijn huishouden is hierdoor een minder grote klus is geworden en aan het eind van de week kan ik zeggen dat het huishouden “klaar” is. Dat geeft rust én een heel voldaan gevoel.