Fris op orde
Professional Organizer / Opruimcoach 

 

Je huishouden makkelijker georganiseerd


Mijn huishouden een “poosje geleden” en nu

Ik was nog niet zo lang getrouwd, toen mijn man de opmerking maakte dat ik “niet zo’n poetser “ was.

Niet zo lang daarna opperde hij dat we misschien een hulp in de huishouding konden overwegen. 
In de eerste opmerking kon ik me niet echt herkennen en de tweede opmerking raakte mij toch wel in mijn trots.
Ik vond dat ik het tot dat moment helemaal niet zo slecht deed. 
Ik hield het huishouden best redelijk bij en als ik zag dat ik iets schoongemaakt moest worden, dan deed ik dat.
Ik heb meerdere keren geprobeerd een zelf bedacht schoonmaakrooster na te leven, maar opstellen kostte me bijna meer tijd dan het uitvoeren.

Een verandering in mijn manier van huishouden kwam na het lezen van het boek “Aan de slag met de huishoudcoach”, van Els Jacobs. Ik maakte kennis met de door haar ontwikkelde “kruismethode.” Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen “de absoluut noodzakelijke poetsacties die je elke week moet verrichten (de verticale poetsacties) … “en de noodzakelijke en wenselijke extra boenklussen die veel minder vaak hoeven te gebeuren (de horizontale poetsacties).
Ik vertel je graag hoe je deze methode kunt toepassen in je eigen huis en hoe ik het zelf praktisch toepas.

Stap 1 
Maak een lijst van wekelijkse of twee-wekelijkse huishoudklussen (de verticale werkzaamheden) 
In mijn geval zijn dat:

Afstoffen (op ooghoogte)
Stofzuigen (2x per week)
Dweilen
Wc's
Doucheputje
Wastafel en de "oppervlakten" in de badkamer
Handvaten
Fornuis en gootsteen grondig en filter afwasmachine
Planten water geven
Bedden verschonen

Zelf heb ik deze klussen op een magneetbord geordend, waarbij ik als ik een klus gedaan heb de magneetjes zodanig verschuif, dat ik zie dat de klus voor die week gedaan is. Je kan natuurlijk ook een afstreeplijstje gebruiken of bijvoorbeeld de app “Wunderlist.”

De grotere klussen als stofzuigen en dweilen plan ik meestal in aan het begin van de week.De overige klussen kosten minder tijd en kan ik uitvoeren op een moment dat ik bijvoorbeeld even een kwartiertje over heb.

Stap 2
Maak een lijst van huishoudklussen die één keer per maand of minder nodig zijn(de horizontale werkzaamheden) en schrijf deze per woonlaag op (woonkamer/keuken, eerste verdieping, zolder, bijkeuken/gang)
In mijn geval zijn deze klussen onder andere:
Stofzuigen in de kleine hoekjes (één keer per maand)
Afstoffen hoog en laag (de deurkozijnen en de plinten; één keer per maand)
Radiatoren  (met de stofdoek en zo nodig de sopdoek; één keer per maand)
De buitenkant van de keukenkastjes (één keer per maand)
Douchetegels (één keer per maand)
Plafonds ragen (één keer per 3 maanden)

Stap 3
De horizontale werkzaamheden werk je in een schema van vier weken af. Elke week pak ik een andere woonlaag aan:
De 1e week: De woonkamer en keuken
De 2e week: de eerste verdieping
De 3e week: de zolder
De 4e week: de bijkeuken en gang
(Mijn man ontfermt zich over de buitenboel en de schuur, dus “die woonlaag” heb ik niet in mijn schema opgenomen).

De klussen van mijn lijstje die voor de betreffende woonlaag aan de beurt zijn pak ik dan die week op. Ik kijk daarbij zelf of er bijvoorbeeld een kast is die ik extra kan opruimen of dat er een andere klus is, die hard nodig is.Het fijne van deze methode is dat je niet elke week alle klussen tot in de puntjes hoeft uit te voeren. Voor iemand zoals ik, die efficiënt is ingesteld en het zonde vindt om iets schoon te maken wat nog zichtbaar schoon is, is dit al een erg fijn uitgangspunt.Ik moest wel even wennen aan dat ik niet alles tot in de puntjes hoefde uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het stofzuigen. Maar toen ik eenmaal merkte dat "die puntjes" aan bod kwamen tijdens mijn horizontale schoonmaakacties, kon ik ook dat makkelijker loslaten.  

Deze methode heeft in ons huis zeker bewezen dat hij werkt. Mijn huishouden is een minder grote klus geworden en aan het eind van de week kan ik zeggen dat het huishouden “klaar” is. Dat geeft rust én een heel voldaan gevoel.